Selle San Marco je slavná a legendární italská firma ručně vyrábějící cyklistická sedla. Malé městečko Rossano Veneto v severovýchodní Itálii je známé po celém světě právě díky produkci závodních sedel. Moderních sedel, ale se slavnou minulostí. Luigi Girardi udělal z Rossana Veneta sedlařské hlavní město světa, když zde před 80 lety otevřel výrobu Selle San Marco. Vše to začalo velmi jednoduchou potřebou: mladý Luigi zaznamenal, že v té době byla sedla často velmi zničená používáním, a tak se rozhodl prodloužit jim životnost výrobou potahů ze starých vojenských kožených kabátů, které byly charakteristické svou odolností a výdrží. V roce 1935 si půjčil 100 lir a vsadil tak na obchod a distribuci s cyklistickým příslušenstvím.
V roce 1940 otevřel Luigi Girardi továrnu na cyklistická sedla s přibližně 40 zaměstnanci. Válečná léta byla těžká, ale Selle San Marco prosperovalo s prodejem vysoce kvalitních kožených sedel. Girardimu se dostalo velkého zadostiučinění: jeho společnost se stala nejenom ikonou v celém cyklistickém průmyslu, ale také následováníhodným příkladem.
V roce 1950 dosáhla společnost nového lepšího standardu zpracování kůže a kovových komponent, což položilo základy budoucích úspěchů. Zajímavé ovšem je, že dražší sedla byla těžší, neboť váha naznačovala větší podíl kůže a její tloušťku. Přesně obráceně, než je tomu dnes.
Sedla San Marco se velmi rychle stala populární u profesionálů. Byla to doba, kdy si pověst Šampiona budoval Fausto Coppi díky svým legendárním výkonům plným dřiny, potu a odříkání. Rok 1953 zaznamenal vrchol jeho kariéry: vyhrál popáté Giro d'Italia – nezapomenutelný byl výjezd na Stelvio, když ujížděl před Hugo Kobletem. V tom samém roce se Coppi stal světovým šampionem na mistrovství v Luganu, kde předvedl další nezapomenutelný výkon, když dokázal sólově zvítězit s více než 6 minutami náskoku na své soupeře, který získal na posledních 30 km. Na obrázku můžete vidět Fausta Coppioh s některými zaměstnanci San Marca na výstavě "Salón cyklistiky" v Miláně.
V sedmdesátých letech vytvořil Girardi společně se svým synem Antoniem a snachou Giuseppinou sedla, která umožnila vznik dnešním sedlům. San Marco začalo vyrábět speciální sedla pro profesionály. Značka se stala ikonou a referenční metou pro cyklisty, ne jen ty profesionální, ale i amatéry, kteří si vybírali ručně vyráběná sedla ze společnosti v Rossanu Venetu díky jejich vysoké kvalitě, komfortu a výkonnosti.
V roce 1978 se zrodilo první sedlo na světě s bio-anatomickým tvarováním. Dostalo jméno Concor a kvůli jeho revolučnímu tvaru se stalo milníkem v produkci cyklistických sedel, který otevřel zcela novou epochu. Odstartoval trend užších tvarovaných sedel s nylonovou základnou, pěnovou výplní a koženým potahem. Toto sedlo posbíralo také legendární vítězství: titul světového šampiona v roce 1980, 1981, 1982, 1987 díky Hinaultovi, Maertensovi, Saronnimu a Rocheovi. Mnoho dalších trofejí, Grand Tour a klasik společně s Battaglinem, Baronchellim, Bontempim, Visentinem, Argentinem a mnoha dalšími.
Díky této revoluci se stalo Selle San Marco v osmdesátých letech největším výrobcem ručně vyráběných sedel na světě. Concor byl vskutku celosvětovým úspěchem. Mnoho nejdůležitějších mezinárodních týmů si vybralo tento model, stejně jako mnoho amatérů. Mohli jste dokonce vynechat označení výrobce Selle San Marco a stejně každý věděl, co je Concor. Jeho jméno "Concor saddle" bylo tištěno na týmové dresy: rozhodně příklad síly úspěšného produktu.
Na Tour de France 1982 představil Battaglin a San Marco novou verzi Concoru Profil, která byla považována za nejelegantnější sedlo na světě, které mělo lepší aerodnymiku a umožňovalo plynulejší šlapání. Později přicházejí další varianty Concor Comfort s lepší výstelkou, Concor Supercorsa s lehčími lyžinami (celková hmotnost 240 gramů), Concor Max s lepší oporou pro pánevní kosti či Concor Pista. Objevily se také verze pro juniory a děti.
Goodwood, rok 1982. Giuseppe Saronni se na Concoru stává světovým šampionem!
Kromě Concoru vznikaly v tu dobu v San Marcu také další modely, které později vstoupily do historie značky – nyní dostupné v kolekci Vintage. Patří mezi ně Rolls z roku 1983 se svými mnoha verzemi: hnědá či černá kůže, barevná lesklá kůže a černá či bílá prošívaná kůže s "no slip" systémem.
Je to další z modelů, které dnes patří společně s Concorem do řady Vintage sedel. Regal spatřil světlo světa v roce 1984 a stal se populární v druhé polovině osmdesátých let díky svým krokodýlím, hadím či klokaním verzím, všechny s hliníkovými litými lyžinami. Byl používán nejvýraznějšími profesionálními cyklisty jako LeMond, Chiapucci, Cipollini, Boonen či McEwen. Sedlo zrozené k vítězství: triumfovalo skutečně v mnoha etapách, jednorázovkách či klasikách.
Na Champs Elysées vládne Regal. Greg LeMond vyhrává svou třetí Tour de France. Američan si oblékne žlutý trikot v předposlední etapě: časovce, na kterou byl jedním z nejlepších specialistů.
V roce 1990 se započal další vítězný krok pro San Marco: představení verze Concor Light s titanovými a později karbonovými lyžinami (Concor Light KA, který americké časopisy vybraly jako "super sedlo" roku 1993). U tohoto sedla použilo San Marco jako první na světě karbon. Jako už několikrát předtím, znovu došlo k inovaci, která předpověděla další trend vývoje. Nová verze tohoto úspěšného sedla je jednou z těch, které používali šampioni jako Armstrong, Bettini či Contador.
Řada věnovaná světu horských kol, která vzešla ze spolupráce mezi Keithem Bontragerem a San Marcem. Tato sedla se díky svému ergonomickému designu stala provními specializovanými sedly pro MTB profesionály na světě.
V devadesátých letech se staly objektem uctívání modely jako Integra, Pirelli 600, Squadra HDP či Bertone SE (1990). V té době spolupracovalo San Marco a Pirelli na vytvoření sedla s aktivním pružením (SA) založeném na technologii SUTUCO, souosé trubice z přírodní gumy.
San Marco vstupuje do třetího tisíciletí s výhodou inovací a diktátu nových technologických parametrů se sedly jako Era, Aspide či Rever. Uvádí koncepty Open, Superleggera a Carbon FX.
V roce 2004 se zrodil Rever. Bylo to sedlo, které používali šampioni jako Cadel Evans, když jezdil za Omega-Lotto. Na obrázku: Giuseppina a Antonio Girardi se svými syny Lucou a Luigim.
V roce 2005 byl hořčík zkrocen modelem Magma, vítězem mnoha designových a inovačních ocenění. Další milník v technologických inovacích San Marca, který dokázal odvahu a potěšení přenést zkušenosti a přitažlivost závodního světa do světa amatérského. Svojí proměnlivou tloušťkou speciálního ergonomického designu zajišťuje nízkou váhu i komfort.
V roce 2008 je na trh uveden Zoncolan. Další stupeň ve vývoji. Nejstrmější výstup Gira d'Italia propůjčil jméno modelu, který vychází ze střetu technologického a ergonomického hlediska a je odvozen ze zkušeností profesionálů. Jednoduchý design, výjimečné technogie, skvělá výkonnost: duch San Marca vyzařuje z designu i dynamiky, která byla této italské značce vždy vlastní.
Slovo mantra pochází z kombinace dvou výrazů Snaskrtu manas (mysl) a trayati (uvolnit). Mantra tak může být považována za slovo značící uvolnění mysli od starostí. San Marco Mantra se v tomto naprosto přesně inspiruje: uvolňuje mysl, bez jakýchkoli obav o pohodlí nebo styl, s důrazem cele na výkon.
V roce 2010 se San Marco vydalo zpět do budoucnosti. Je to REGALe, kde "e" znamená Evoluci modelu, který nepotřebuje představovat. Vskutku, nové sedlo je založeno na známém Regalu, který vznikl na konci sedmdesátých let a byl používán jezdci jako Cipollini, Boonen, McEwen, LeMond či Chiapucci. Historická inspirace, ale ultra-moderní výkonnost sedla díky společnému vývoji s profesionály. Udržení a vylepšení excelentní ergonomie, která jej proslavila, společně s širokou sedací částí, to vše nejlépe vystihuje technologie San Marca.
Legenda pokračuje. Concor. Ikona. Nyní mnohem lehčí. San Marco oživuje Concor a uvádí evoluci historického modelu. Nové sedlo si udržuje všechny vlastnosti předchůdců (Concor Light a Concor Supercorsa), ale znatelně ubývá na váze, zejména díky použití nových materálů a technologií v podobě Carbon FX a DNA systému lyžin. Ten skutečně ukazuje výrazné "X" v bodě křížení lyžin, kde se vlákna koncentrují a zajišťují tak tuhost a eliminují rotaci a torzi.
Po deseti letech se nejlépe prodávaný produkt San Marca – již považovaný za esteticky a technologicky perfektní – dále vyvíjí, aby ještě více naplnil to, co se o něm tvrdí. Materiály, výrobní řešení, ergonomie, vše bylo vylepšeno. Cílem bylo udělat úzké a prohnuté sedlo, skutečně komfortní, ale lehké a výkonné, a vzniklo Aspide Superleggera. Nejlehčí pohodlné sedlo na trhu: garantovaných 109 gramů a méně díky použití nových materiálů jako je nová generace lehounké pěny PEBAX® a 40T vysokopevnostní karbonové skořepiny. Navrženo na základě konceptu "Nové ergonomie": hloubkové studie anatomických tvarů pro co nejdokonalejší vyváženost mezi body opory a odlehčení v různých fázích šlapání. Velká mezera nabízí oporu i pohodlí při celodenním ježdění v jakékoli pozici, přičemž pevné spojení obou částí eliminuje nechtěnou vůli a rotaci.
Supercomfort je koncept založený na hloubkové studii, která hledá extrémní komfort. Selle San Marco pracuje na formě, ergonomii a technologii, která umožňuje svým největším ikonám splnit požadavky na větší pohodlí. Komfort zaručuje ještě větší otevřenost sedla, které probíhá po celé délce: ergonomie navržená tak, aby zajistila optimální snížení perineálního tlaku a současně udržovala odpovídající oporu. Všechna sedla Supercomfort se vyznačují vysokou úrovní tlumení s proměnnou hustotou, která je navržena tak, aby zajistila maximální komfort ve všech polohách. Selle San Marco tak představilo cenově dostupný produkt s gelovou vrstvou a perforovaným krycím povrchem, který zlepšuje již tak výjimečné pohodlí a celek posouvá na ještě vyšší úroveň.
V roce 2017 byla na trh uvedena znovuzrozená legenda Concor, avšak v moderním hávu. Použití všech moderních technologií včetně velkého otvoru pro odlehčení citlivým partiím dělá z tohoto legendárního sedla opět konkurencechopné sedlo, které má své funkční místo nejen u milovníků historie, ale také na reálně používaných kolech.
Rok 2018 přináší opravdu revoluci v nabídce San Marco. Vyhrazení názvů Regale a Concor historickým ikonám udělalo v hierarchii sedel prostor novým modelům. Jedním z nich je plná verze velmi úspěšné Mantry. Toto sedlo si bere všechno nejlepší ze své otevřené varianty a přidává navíc gelovou patronu v perineální oblasti, která má za úkol ulevit citlivým partiím.
Zcela nový směr vytyčili vývojáři San Marca tomuto sedlu na základě zpětné vazby od profesionálů. Tato novinka roku 2018 je určena pro rychlé jezdce využívající více špičku sedla, která je rozšířena a zkrácena. Sedlo tak nabízí výbornou oporu v předsunutém posedu a výbornou manévrovatelnost při jízdě ve stoje. Rozšířen a silněji polstrován je také otvor a střed sedla.
Pro rok 2019 došlo k zásadní změně ve společnosti a jejím myšlení, což se odrazilo také na podobě loga, které odkazuje tak trochu zpět do historie, ale také je moderní svým pojetím. Po dlouhé době si společnost na základě historické zkušenosti opět stanovila firemní barvu - je jí nově modrá barva ve specifickém odstínu.
Nový koncept sedel je doplněn univerzálním sedlem Allroad. Společně s modelem Aspide a Shortfit tvoří ucelenou nabídku sedel. Allroad je příbuzný s modelem GND, se kterým sdílí platformu a liší se tlumením a svrchní úpravou. Tyto modely tvoří nyní páteř nabídky, přičemž Aspide je užší a delší, zatímco Shortfit je kratší a širší.
Dlouholetá ikona značky, model Aspide, dostává moderně pojatou kratší variantu s názvem Aspide Short. Nové sedlo zapadá do řady dalších modelů a tvoří tak variantu sedla pro zákazníky, kteří by váhali mezi modelem Aspide a Allroad. Široká díra znamená více pohodlí, avšak sedlo si zachovává svůj relativně rovný charakter a úžší špičku.
San Marco se opět zařadilo mezi lídry v oblasti inovací a vyvinulo svou vlastní patentovanou strukturu 3D tisku. Tato technologie je výjimečná v možnosti adaptability povrchu sedla a nový Shortfit 2.0 3D si tak zachovává všechny dobré vlastnosti Shortfitu, ale přidává dodatečný komfort.
Model Regal, jedna z ikon Selle San Marco, se vrací v přepracovaném moderním pojetí. Regal dostal nový zkrácený tvar, otevřenou skořepinu a zcela nový Bow Rail systém ližin. Tento systém spoléhá na volné uložení ližin vzadu nikoli napevno do pouzdra, ale do kloubu, který tak umožní sedlu mnohem lépe pracovat. To jej činí pohodlným v jeho primárním zaměření na gravel a endurance.