Vybrat si správné a padnoucí sedlo není vždy jednoduché. Na této stránce se Vám pokusíme poradit s výběrem a představit jednotlivé modely sedel San Marco.
Pro finální potvrzení Vašeho výběru Vám doporučujeme si sedlo otestovat, nejlépe u některého z našich partnerů, kteří Vám poskytnou
plný prodejní i poprodejní servis a sedlo Vám správně namontují. Pokud ve svém okolí žádného z partnerů nemáte, obraťte se přímo na nás:
email: info@sportimport.cz
telefon: +420 723 804 415 nebo +420 728 899 410
Testovací sedlo Vám v případě nedostupnosti rádi zapůjčíme oproti vratné záloze.
Celá nabídka sedel od italského výrobce Selle San Marco je logicky členěná a obsahuje různé kvalitativní úrovně. Klíčem je vybrat si model, který bude vyhovovat Vaší fyziologii a cyklistickému zaměření (viz další kapitola). Jakmile si vyberete model, zbývá doladit jeho šířka (označní NARROW nebo WIDE v názvu) - tady jednoznačně doporučujeme otestování v rámci výběru modelu. A dále lze případně zvolit SUPERCOMFORT provedení (větší díra a vyšší gelové polstrování), které se nabízí u většiny modelů. Pro finalizaci výběru je nutné zvolit si kvalitativní úroveň, kde nabízí výrobce několik možností:
Názvy jednotlivých sedel jsou pak strukturované dle jejich vlastností. Například jméno produktu "Aspide Open-Fit Racing Wide" nám říká:
Zde je stručný přehled našich základních modelů a jejich primární určení. Neznamená to, že nemohou být použity jinak nebo někým jiným, ale jedná se o zamýšlený a převažující způsob užití. Nejsou zde uvedeny také modely specializované nebo výprodejové.
Model Aspide byl vyvinut na základě letitých zkušeností se silniční cyklistikou v jejím závodním pojetí a je nejúspěšnějším modelem značky posledních let.
Primárně je určen na silnici pro lidi se zdravým postavením a normální až užší pánví. Vyhovovat bude také vrchařům díky delší a úzké špičce společně s oporou, kterou poskytuje zadní část pánvi při stoupání. Díra je standardní, takže se předpokládá průměrná ohebnost beder, kde není kladen extrémní důraz na úlevu intimním partiím.
Aspide Short je moderní zkrácenou variantou ikonického modelu Aspide. V hierarchii modelů se tak řadí mezi klasické Aspide a univerzální Allroad.
Nabízí větší díru, stále relativně plochý charakter sedla a úzkou špičku. Díky širšímu otvoru a nově tvarované zadní části nabídne více pohodlí. Sedlo je tak vhodné pro lidi s užší pánví, spíše podsazenou.
Nejuniverzálnější model v nabídce sedel tvoří zlatý střed mezi modely Aspide (úzké a dlouhé) a Shortfit (krátké a široké). Svým pojetím je tento model vhodný jak pro silnici, tak také pro gravel a offroad disciplíny.
Toto sedlo bude vyhovovat lidem, kteří mají standardní postavu a nemají odchylku ani jedním směrem. Je dostatečně široké, aby poskytlo dobrou oporu, ale také zároveň dobře řeší rozložení váhy na špičce sedla. Doplněno je velkorysým otvorem, který uleví perineální oblasti.
Zkrácená a rozšířená sedla na trhu dlouho chyběla a jejich obliba od uvedení na trh několik let nazpět prudce roste. Takovým zástupcem je i model Shortfit, který je určen pro široké spektrum užití na silnici, dráze, ale i na MTB. Je to také model milovaný ženami!
Shortfit je řešením zejména pro lidi s ohebnými bedry, normální až širší stavbou pánve a/nebo agresivnějším jízdním stylem, kdy zatěžujete perineální oblast tlakem a je potřeba jí ulevit. Toho se docílí zvětšeným otvorem a zároveň rozšířenou špičkou sedla, na které se lépe rozkládá tlak. Oproti Aspide je toto sedlo také klenutější v příčném průřezu, takže nabízí úlevu na svých okrajích při šlapání. I přes celkovou kratší délku nabízí sedlo více jízdních pozic a širší špička je lépe využitelná.
Model GrounND (jeho jméno je odvozeno ze slova groung = země) je určen primárně na MTB či gravel použití. Nabízí specifickou úpravu zevnějšku a polstrování tak, aby poskytoval potřebné jízdní vlastnosti právě v těchto disciplínách. Vhodné je pro široké spektrum jezdců a nabízí velmi univerzální skořepinu.
Tvarem vychází z podobné skořepiny jako má Shortfit na silnici, ale obsahuje několik velmi zajímavých řešení, které jej předurčují do terénu. Další úpravy se týkají špičky, která je dodatečně polstrovaná pro strmé výjezdy. Zadní část sedla je zaříznutá, aby se nezachytávaly kalhoty při jízdě za sedlem.
Některé modely se vyrábějí také v provedení COMFORT (úroveň Dynamic, dodatečné polstrování biopěnou) či SUPERCOMFORT (úroveň Racing, dodatečné polstrování gelem). Tato úprava přidává ke standardnímu sedlu větší pohodlí. Ve studiích prováděných na jezdcích různého zaměření a fyzické zdatnosti se ukazuje, že větší míra pohodlí (zvýšené polstrování) může mít velmi pozitivní dopad ve dvou případech. Tím prvním jsou kratší tréninky méně zdatných cyklistů, kteří nejsou na sedlo zvyklí (cca do dvou hodin) a tím druhým je naopak ultramaratonské pojetí cyklistiky s výkony dlouhým 6-8 hodin a více. Při standardním cyklistickém výkonu zdatného jedince (3-5 hodin v sedle) se ukazuje jako výhodnější kvalitní vložka v kalhotech v kombinaci se závodněji pojatým posltrováním sedla. Toto provedení také častěji volí ženy - zejména Ty příležitostně jezdící.